15 lat doświadczenia w marketingu online! Setki udanych projektów. Strategia, wykonanie i optymalizacja. Sprawdź, jak możemy rozwinąć Twój biznes.

Co potrafi Google Data Studio – nowy sposób raportowania danych

10 maja 2019/0/1
Home / Blog / Google Data Studio / Co potrafi Google Data Studio – nowy sposób raportowania danych

Czym jest Google Data Studio?

Jak sama nazwa wskazuje, narzędzie to dostarczyła na rynek firma Google. Do użytku polskich specjalistów od e-marketingu, trafiło ono 2 lata temu i było bardzo wyczekiwane. Oprogramowanie to służy do graficznej wizualizacji danych, pochodzących z zasobów m. in. AdWords, Analytics i wielu innych źródeł. Raportowanie z udziałem GDS, dzięki przemyślanym, intuicyjnym i funkcjonalnym rozwiązaniom, jest niezwykle proste i przede wszystkim efektywne, co jest szczególnie ważne, ponieważ wcześniejsze przetwarzanie danych polegało na odtwórczej, czasochłonnej i monotonnej pracy. Wykorzystanie Google Data Studio w praktyce, polega na podpięciu źródła danych i tworzenia na ich podstawie wykresów oraz innych prezentacji graficznych. Co ciekawe, program wizualizuje nie tylko dane liczbowe, ale również tekstowe. Praca z tym narzędziem odbywa się na specjalnym systemie ekranów (tzw. dashboardów), na których generuje się wyraziste tabele i różnego rodzaju wykresy.

Zalety i wady oprogramowania GDS

Wśród szerokiej palety niewątpliwych zalet Google Data Studio, wymienić należy czytelny sposób prezentacji wszystkich danych (liczbowych i tekstowych). Wykresy mają wielopłaszczyznową, dynamiczną budowę, co sprawia, że po naprowadzeniu na nie kursora, niektóre elementy rozwijają się, ukazując szczegółowe statystyki. Opcja ta zdecydowanie poprawia funkcjonalność i podnosi wartość raportu. W raporcie wykreowanym za pośrednictwem GDS, można też płynnie zmieniać zakresy dat. Tworzenie odbywa się z pomocą prostej metody “przeciągnij i upuść” (“drag and drop”). Bardzo ważna jest również możliwość wprowadzenia do jednego raportu danych z kilku niezależnych źródeł, ale o tym później. Zaletą jest także fakt, iż narzędzie to jest całkowicie darmowe. Wadą GDS jest brak możliwości przetwarzania danych, a jedynie ich wizualizacja. Z pewnością przydałaby się także opcja zapisania całego raportu w rozszerzeniu CSV, a nie tylko jego poszczególnych części. Szkoda, że programiści nie wprowadzili również wygenerowania raportu w formacie PDF.

Jak zacząć korzystać z GDS?

Pierwszym krokiem jest wejście na stronę www.datastudio.google.com i zalogowanie się za pośrednictwem danych do konta Google bądź założenie nowego konta w GDS. W następnej kolejności, możemy wybrać wariant tworzenia nowego raportu albo wykorzystania zintegrowanych z narzędziem gotowych szablonów do wizualizacji danych. Wybór odpowiedniego szablonu, który można w trakcie dalszego procesu modyfikować, zdecydowanie przyspieszy pracę nad raportem. W przejrzysty sposób ustawia się widok poszczególnych raportów i/lub źródeł z danymi – własnych albo udostępnionych przez innych użytkowników. Korzystanie z wszelkich dostępnych funkcji podczas tworzenia dashboardu – jest jasne i odbywa się intuicyjnie. W razie jakichkolwiek problemów z obsługą, Google Data Studio oferuje też pomoc w postaci samouczka z wersją wideo.

Źródła danych

Google Data Studio umożliwia zaimportowanie danych, służących do budowy raportów, z wielu różnych źródeł. Oczywistym jest, że głównymi dostarczycielami danych do GDS, są flagowe produkty firmy, czyli AdWords, Google i You Tube Analytics, Google Sheets, Search Console oraz Google Big Query. Źródeł, z jakich można pobierać całe pakiety danych, jest jednak zdecydowanie więcej, m. in. MySQL, Atribution 360, DCM, a także Cloud SQL. Możliwe jest także importowanie własnych danych. Już dziś wiadomo jednak, że baza z pewnością zostanie poszerzona, nawet za pośrednictwem ankiety na blogu Analytics Solutions, Google gromadzi bowiem informacje dotyczące najbardziej pożądanych i oczekiwanych źródeł danych.

Dla kogo dedykowane jest narzędzie GDS?

Finalnym owocem Google Data Studio, czyli raportem i zawartymi w nim wykresami, statystykami oraz wnioskami, zainteresowany jest właściciel konkretnej witryny czy domeny. Bezpośrednim jednak użytkownikiem tego specjalistycznego oprogramowania, są działy zajmujące się w firmie analityką w zakresie e-marketingu, webmarketerzy, a także zewnętrzne agencje branżowe, jakim zleca się analizę danych. Zadaniem marketera jest sporządzenie zbiorczego opracowania na podstawie danych, dotyczących podejmowanych przez firmę działań w obszarze pozycjonowania strony internetowej, realizowanych kampanii AdWords, aktywności na You Tube czy w social mediach. Dzięki GDS i możliwości agregacji danych z dowolnych źródeł, praca e-marketera staje się dużo szybsza oraz łatwiejsza, a sam raport na temat skuteczności poszczególnych kanałów promocji, jest znacznie bardziej przejrzysty.

Jak wykorzystywać GDS w praktyce?

Optymalnie jest porozumieć się ze zleceniodawcą opracowania danych i ustalić, że zamiast dotychczasowych jednowymiarowych prezentacji, dostarczanych w formie wydruków formatu PDF, będzie możliwość podglądu raportu w czasie rzeczywistym, logując się bezpośrednio do Google Data Studio. Wcześniej, zazwyczaj taki raport trafiał na biurko klienta raz na kwartał, co rodziło pewne ograniczenia w zakresie szybkich reakcji na nieefektywność niektórych działań w ramach e-marketingu. Każdy raport, przedstawiony nawet w najbardziej wyszukanej formie, musi stać się z czasem przedmiotem wniosków wynikających z jego analizy oraz koncepcji/pomysłów przyszłościowych, związanych z ewentualnymi zmianami odnośnie prowadzonej promocji. Częstotliwość takich konsultacji uzupełniających, mogłaby nadal pozostać na okresach trzymiesięcznych, natomiast dostęp do wykresów danych rzeczywistych, klient miałby codziennie.

Podsumowanie

Google Data Studio to narzędzie niewątpliwie bardzo przydatne i zasługujące na uwagę wszystkich analityków od e-marketingu, tym bardziej, że jak na tak duże zagęszczenie użytecznych funkcji, oprogramowanie GDS nic nie kosztuje. Dla sprawnego poruszania się w środowisku GDS, nie potrzeba wybitnej wiedzy fachowej, zdolności programistycznych czy żmudnej nauki. Intuicyjne oprogramowanie, prostota w dodawaniu na jednym dashboardzie danych nawet z kilkunastu różnorodnych źródeł oraz opcja udostępniania w jednym czasie narzędzia innym użytkownikom – to niewątpliwe zalety GDS. Wszelkie dane, jakie prezentowane są w raportach generowanych przez Google Data Studio, są niebywale atrakcyjne wizualnie i czytelne, dzięki czemu idealnie nadają się do oceny oraz w konsekwencji podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Navigation